Thursday, July 06, 2006

sajak-sajak 22

KALAU HITAM ADA TONA YANG LAIN

Malam dan bunyi-bunyi aneh mengejutkan mimpi
dalam gelap warna hitamnya adalah layar ilusi
aku mahu lampu, aku mahu suluh seluruh
aku mahu kekuatan dan mahu ketakutan sembuh
lontar jauh sunyi, pergi benci, aku halau marah
aku terbang dari kamar cari ruang asing mungkin
ke kembaraan, migrasi dan sembunyi, sebalik angin sebalik
gunung, sebalik bulan aku lihat kamarku gelap pekat hitam
sebalik bulan aku tetap tak punya cahaya. Bayang-bayang adalah aku
gelisah adalah aku, kontang lembah adalah aku, juga
getar-getar lalang, jaring labah-labah yang koyak
pagar-pagar tumbang, kaca pecah yang berselerak
(lolong-lolong serigala
mendalang sebuah hikayat sengsara
terluput waktunya mengucap cinta)
aku impi punya daya segala dan aku doa kamu
aku lari dan menyelam ke dasar supaya hilang kamu
bait-bait puisi aku sulam di langit jadi awan moga hujan
ke negerimu di bawa tiupan takdir dan rindu jadi kurir
namun ribut petir dan kilat membakar aku kembali
merentung aku dengan lelah rasa sunyi dan benci
o cahaya aku rayu tika matahari lenyap jadi abu
o cinta aku rayu tika rasa menawar dan kelat sebu
buih memecah, rindu bersepah-sepah
aku jadi rongga, halimunan dan kosong
geluti hidup hampa, sebuah ruang lopong
tak mempeduli, jadi luluh ruh dan pudar jiwa
cuma doa moga hitam ada tonanya yang berbeza
balik tabir tirai ada bahagia tak sirna oleh dangkal dunia.


DARI MATA KETIGA

Hujan
Dan haruan
Adalah homogenus
Sewaktu belalang hinggap
Di hujung padi


IBU

Ibu
memancar cinta
dari kedua tangan
dan wajahnya
asalnya dari hati
tempat kami sembunyi
dari gusar
dan tempat tenteram
mendiam dan tenggelam
dalam kasih
dalam belai
sayang tak ternilai

2 Comments:

At 4:45 AM, Blogger Fahd Razy said...

salam, maaf dah lama tak menjenguk. sesekali membaca puisi ini membuatkan saya terpikat..................

 
At 7:06 PM, Blogger Suguh said...

hiii ssya suka sekali baca puisi2nya..menyentuh sekali...add saya ya...sanursukur.blogspot.com...saya juga suka sekali puisi.......

 

Post a Comment

<< Home