Monday, June 26, 2006

NARHANSTRA 2.5 : Monolog Anjas Ankara Non di atas kuda hitamnya

Kau tanya aku apa perasaannya? Emm... seperti bangsat, ha ha. Entah, aku cuma menikam pedangku ke dada musuh atau memenggal lehernya supaya dia mati, tidak ada falsafah sebaliknya, yang bersembunyi seperti pheonik di balik awan, atau seperti hujung hidungmu yang ternampak absurd dari mata sendiri. Dan aku tak menikmatinya dengan baik. Sungguh, walaupun aku ini hulubalang yang tugasnya membunuh dan terbunuh.
Gementar? Ya. Takut Mati? Ha ha, ya. ( Dia melibas-libas pedangnya sambil tersenyum, senyum tu macam sedikit malu) Semua orang takut mati. Betul! semua orang takut mati, itulah falsafah aku; rasanya. Yang buat aku terus hidup. (Dia merenung jauh, sayup-sayup melihat tentera Sintrani bergerak perlahan bersiap-siap merempuh, cuma menunggu tiupan sangkakala perang. Dia menyarungkan pedangnya, lalu mengangkat busur panah yang digantung di belakang, menarik picu dan dan hujung anak panahnya lalu lepas, mendesup dan sekelip mata merentasi ruang angkasa menuju ke gerombolan tentera Sintrani) Nun, disana pasti akan ada orang yang mati, nah, mudah kan? (Beberapa detik kemudian sangkakala perang berbunyi)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home