Thursday, December 08, 2005

sajak-sajak 15

TIDAKLAH KAMU KISAH

Ketika aku ingati memori
ia kan berputar seperti roda ferris
hanya kenangan kaku berulang
lalu bagaimana aku tidak bimbang
adakah seadanya aku wujud
dalam ingatan kamu

Debu di bawah tapak kakimu
adakah aku?
bila kamu kesatkan di alas
tidaklah kamu kisah lagi
mati aku dan tanpa nafas
adakah aku mengaduh pada Tuhan
supaya menjadi bunga kuburan
supaya aku menghargai sunyi
sebagai kehidupan
untuk sebuah ketidakwujudan
lalu menghargai kamu
sebagai ketidakupayaan aku


TANPA TAJUK

Waktu akan membuatkan luka sembuh
tapi parut tetap jua tampak hodoh
seperti hantu ia melatari waktu sunyi
dengan ketakutan dan rasa ngeri
ia mendekat lalu membakar rasa benci
aku mau jampi kamu mati.


HARI KEMATIAN BAPA

Pagi itu aku bagun lewat
tadi malam kami tidak lelap
kerna ada jet pejuang menembak
Ikram mengejut aku kasar
katanya bapa mati di pasar
ditembak peluru sesat
ketika aku bermimpi tentang
tulip kembang dan salji
di kota Rafah
berwarna merah







komik lerang Snoopy ini di angkatmuat daripada:
http://www.snoopy.com/comics/peanuts/archive/

3 Comments:

At 4:24 PM, Blogger sakinah said...

:::Usman Awang:::

Puisi bukanlah nyanyian orang putus asa yang mencari ketenangan dan kepuasan dalam puisi yang ditulisnya. Tapi puisi ialah satu pernyataan sikap terhadap sesuatu atau salah satu atau keseluruhan kehidupan manusia.

:::PAKABAR ADEQ?AKAK BARU BALIK SELEPAS CUTI SEMINGGU BALIK KAMPUNG MELAKA..HEHEHE...2 ORG ADEQ KANDUNG AKAK KAWIN SERENTAK....WADUH GAWAT!!!:::

 
At 1:02 PM, Blogger Abu Irfan said...

yang paling puitis dalam entry kamu kali ini

ialah

angkatmuat.

 
At 7:10 PM, Anonymous Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! Problems with pt cruiser convertible ice cream makers reviews Honda crv 1997 airbox Heart disease cholesterol daily intake level http://www.hair-dryer-9.info/merchant-account-official-site.html free best sex toy movies video keno guide Tv wonder usb 20

 

Post a Comment

<< Home