Sunday, June 25, 2006

NARHANSTRA 2.4 : Aku Yang Mulia dan Agung Amar Arika, Raja Sintrani Yang Dilimpah Kurnia

Pinggang aku macam lenguh sikit. Dah lama tak menunggang kuda, dan dimangkin rupa perut aku yang seperti buah pai, membesar di bahagian pinggang dan hodoh, lemak-lemak berkumpul di situ dari makanan lazat dapur istana. Ah, sakit yang mencucuk-cucuk hingga ke belakang. Punggung dan peha juga terasa sengal menunggang kuda beberapa jam. Kalaulah nanti anak raja Sintrani yang jelita dan muda itu jatuh dalam tanganku, aku perlu buat sedikit senaman. Disiplin pagi dan petang.

Sepatutnya aku boleh duduk di istana bersenang-lenang dengan dayang dan gundik, tapi aku pun perlu juga hadir ke medan perang ini, supaya rakyat tahu bahawa aku benar-benar seorang raja yang berani, gagah dan boleh dipercayai. Aku perlu buat cameo dalam cerita rakyat, menjadi hero dalam fiksyen dan hikayat, dalam pemikiran dan mimpi mereka. Lagipun tersebar khabar angin yang tidak baik tentang peperangan ini. Tentang aku yang membuat perang ini semata-mata pinanganku untuk anaknya ditolak raja Haitur, dan aku juga dituduh membunuh biniku semata-mata supaya punya status duda untuk menikahi anak raja Haitur, menyuruh orang membakar gedung di pelabuhan sendiri supaya punya alasan untuk memerangi kerajaan Haitur. Benarkah? Ah, terpulanglah. Sama ada aku menjawab “ya” atau “tidak” tak memberi hasil dan jawapan yang berlainan akhirnya. Hidup ini permainan politik yang memerlukan orang bijak untuk mengatur bidak catur. Supaya terus hidup dan menang. Hidup ini yang paling utama adalah menang. Kadangkala kita perlu korbankan kepunyaan kita sendiri untuk menang. Bukankah begitu kawan?

1 Comments:

At 9:31 AM, Anonymous Anonymous said...

Best regards from NY! »

 

Post a Comment

<< Home