Friday, May 26, 2006

Sajak 18

PEMUDA-PEMUDA MENYANYI LAGU NEGARAKU

Berdiri
Nyanyikannya dengan kuat
Dan lantang
Kita dah tak punya banyak masa
Kita sudah habiskannya dengan main-main dan
Bergoyang dan
suka-ria
Ayuh lantangkan suaramu
Bergema seluruh negara
Seperti gelombang ribut ia kan menghentam dada
Membuat kamu sebak dan bangga.

Ah, hatimu sudah berdarah
Jangan tadah dan biarkan ia
Mengalir ke tanah
Pedulikan dan lihat sahaja horizon di hadapan
Jangan!
Jangan meratap tapi biarkanlah air mata jatuh
Jangan!
Jangan menyerah tapi biarkanlah air mata jatuh
Jangan!
Jangan mengeluh tapi biarkanlah air mata jatuh
Menghadap ke hadapan dengan jiwa seluruh
Kita akan baik-baik sahaja
Sebagai orang yang punya harga.


PEMBACAAN SEMULA SURAT KEPADA MIMI YANG TIDAK DIHANTAR.

Aku tak mau mulai, tetapi ini seperti cermin, aku melihat aku dari reflek, dan membunyikan loceng, tentang kesedaran akan wujud, walau kamu mengingatkan kata-kata Wittgenstein, apa yang kita tak mampu ungkap, kita biarkan ia senyap-senyap; tapi kamu tahu hakikat, aku kata, bila kamu melihat rama-rama kaku dalam cermin, kamu melihat kematian yang cantik, siapa peduli bagaimana ia rasa bangga dipuja, fakta dan kata-kata adalah mungkin akan jadi berbeza, bila kamu melihat dengan hati, sesuatu yang kamu rasai, antara kita berdua (atau cuma aku seorang). Lalu janganlah khuatir, ia hanya perasaan, jangan memberatkan, mungkin sebentar lagi atau suatu masa, semuanya berubah seperti sediakala, atau selepas kita mati, siapa yang mau peduli?

Kamu kata kesempurnaan hanya wujud dalam dongeng, dunia nyata akan menjerut leher kita, kebahagiaan hanya kekal dalam fantasi, realiti adalah tajam seperti belati, lalu kamu tak mau mengharap, tentang perasaan yang kita cuba ungkap, dan pahit kopi aku hirup, dan bangku-bangku yang penuh di Up-Town, pemain gitar dan tengah malam yang bising, siapa yang mendengar dia bernyanyi, atau siapa peduli dia wujud dan berdiri, bukan mencari kesempurnaan, kataku, begitu juga aku.

Aku tak mau berhenti kerana ia seperti penyudah, tapi di mana-mana aku perlu letakkan jua noktah.


DI DALAM HUTAN

Di dalam hutan
Tidak ada liputan
Telekomunikasi
Kamu tak dapat aku hubungi
Supaya kamu tahu
Daun sedang
Berguguran.

(tapi sungguh kamu
tetap jua aku rindu)


LAKNAT INI

Kamu, Son of a bitch
dapatkah kamu lihat kami
terbakar oleh benci
tidak! kerana kamu tak peduli
walaupun kami berbaris sepanjang jalan
membawa sepanduk dan
molotov cocktail.


WE REAL COOL
(Gwendolyn Brooks; first African-American to win Pulitzer Prize)

We real cool. We
Left school. We

Lurk late. We
Strike Straight. We

Sing sin. We
Thin gin. We

Jazz June. We
Die soon.


KAMU MELENGKAPI AKU
(Terjemahan bebas daripada “You Fit into Me” oleh Margaret Atwood)

Kamu melengkapi aku
Seperti cangkuk ke dalam mata

Cangkuk ikan
Mata yang terbuka


YOU FIT INTO ME


you fit into me
like a hook into an eye

an fish hook
an open eye

1 Comments:

At 12:12 AM, Blogger jamrihusen said...

surat yang tak dihantar dengan jayanya. ha ha

 

Post a Comment

<< Home