Tuesday, June 27, 2006

Sajak-sajak 20

AKU BELUM SAMPAI SYORGA

Air dari pili rosak yang jatuh
setitik-setitik jatuh
ke rumput
kan membuat ia subur
dan matahari jadi terang
dan burung melagu girang
kerana aku percaya begitu
aku melihat langit biru
aku tahu aku
belum sampai syorga
(aku melihat ada awan lurus terbentuk
melintang di ruang angkasa
kerna ada kapal terbang merentasinya)


BAPA

Tangan kasar bapa
adalah sutera
bila menyentuh hati kami
dan setelah bapa pergi
ia tetap disitu
seperti selimut
setiap kali dan setiap hari
dingin datang


PEKERJA AM DAN PEKERJAAN-PEKERJAAN AM

Terlalu am
Dan kamu akan lupakan dia
Seperti pohon-pohon yang kamu tonton
Dari tingkap kereta yang bergerak
Atau ingati sebagai
Perkara-perkara am
Seperti amnya kamu
Sebagai makhluk
Bukan sebagai manusia
Ketika dia mengemop kaki lima

0 Comments:

Post a Comment

<< Home