Wednesday, June 28, 2006

NARHANSTRA 2.6 : Narnia Sirh (dari kacamata penulis)

Perempuan adalah makhluk ajaib bagi lelaki. Hawa adalah ketakjuban Adam. Dan perempuan cantik adalah mukjizat bagi lelaki. Berjuta puisi dan lagu dah ditulis tentangnya. Lalu Narnia Sirh kamu tanya?

Ah, Narnia Sirh adalah perempuan yang aku kenal dan aku tidak kenal. Narnia Sirh puteri raja Haitur itu imej bidadari dalam mimpi setiap lelaki. Aku hanya narator, Narnia Sirh punya roh sendiri apabila menghambur dari kelenjar imaginasi serebrumku. Ia kadang mencedera lobus-lobus frontal lalu aku jadi lelaki aneh atau pengidap neorotik kata Freudian. Narnia Sirh adalah pagi dingin, adalah matahari dan bulan, adalah cahaya api yang meliuk-liuk. Benar dia puteri raja, tapi dia tak pernah berkhayal putera katak atau Sang Sapurba Taramberi Teribuana yang turun dari keinderaan. Cintanya adalah Anjas Ankara Non, lelaki rebelius yang egois dan tak berguna dan keras hatinya. Dan tak punya masa depan. (Amboi!)
Aku pernah bercakap-cakap dengannya sewaktu mengunjungi istana Haitur. (Oh, ya. Kadangkala kami sebagai narator akan melawat alam imagin kami sendiri, kalau anda tidak tahu.)

“Warna kegemaran anda?”
Senyum sinikal, aduh, seperti matahari sewaktu hujan panas.
“Err...maksud saya warna yang anda paling suka?”
“Kamu ni penulis amatur ya?”

Setelah itu aku sedar anti-tipikalnya lebih besar daripada yang aku sangka. Ia di luar kawalan dan jangkaan perwatakan yang aku imaginkan.