Thursday, August 18, 2005

Sajak-sajak VI

AKU RINDU

Waktu kamu berpaling
aku cuma maling
aku mengetuk dinding yang paling tebal
mengharap kamu sesal

Kamu patut lagi tahu!
kamu patut lagi tahu!
aku paling rindu.


MENCARI TUHAN

Aku mengadu pada Tuhan
DIA merapat padaku
aku jadi takut dan gentar


KAMU

(Berjenakalah denganku
aku mau ketawa
dan curi-curi lihat
lesung pipitmu)

Itu kamukah sedang senyum?
Bawa bunga sekuntum
Dari taman kalbu.
(Cinta itu kekal harum
walau kita begini-begitu)

tunggu bila hujan rintik
aku punya payung untuk kamu teduh
aku inginkan kamu sungguh-sungguh
setiap sekon berdetik

Ah, Gerimis!
Sekejap lagi
Kan datang pelangi

(tanpa sedar
aku sedang memegang tangan yang hangat)



TAHU

Tahukah kamu gadis?
Tahu.
Tahukah kamu cintaku awan?
Tahu.
Tahukah kamu ia tinggi?
Tahu.
Tahukah kamu ia putih cerah?
Tahu.
Tahukah kamu ia akan jadi gelap dan berat?
Tahu.
Tahukah kamu ia akan jatuh sebagai hujan seperti air mata meratap seorang perawan?
Tahu.
Tahukah kamu mana lautnya?
Hatiku.
Dan pelangi itu?
Indah.


NIL

Tanpa takut dan aku masih
melontar benih-benih hambar
terlantar atas tanah kering gersang
sebelum garis putih melintang
yang cuma tinggal seinci dariku.
(nanti bilang sama mama
aku akan rindu masakannya)

Tanpa ragu dan aku masih
menagih rindu yang selalu kosong
kasih sayang aku pungut satu-satu
walau cinta itu makin menjauh
meninggalkan aku di ambang pintu.
(dan bilang sama papa juga
hatinya itu sebesar dunia)

Tanpa lelah dan aku masih
berlari meredah segala duka dan perih
walau tercalar berdarah
ditikam kejam resah
menunggu waktu-waktu akhir.
(oh, bilang sama adik
dia masih si comel tercantik)

Tanpa keliru dan aku masih
mengatur jigsaw hidup yang aneh
walau tersesat dan tersalah pilih
lalu jadi imej kelam suram
yang aku akan tinggalkan diam.
(pada kawan-kawan yang selalu beri harapan
terima kasih, aku mau pergi mati)


AIRMATA

Airmata
Dicipta tuhan
Kerana kita
Manusia lemah
Terbawa-bawa
Dengan emosi
Kerana kita
Berperasaan
(itupun masih ramai
yang tidak mau menangis
mau jadi binatang)


KENAL KAMU KENAL AKU

Hendak-hendak sahaja fikiran kita jadi makin asing singgah di kawasan 51 atau kesialan nombor 13 agaknya mulai payah dan pecah berterabur yang salah duduk dan berdiri aku kaku kamu molekul terpinggir kita capai tangan masing-masing jadi ranting patah – Oh, kejam cinta kita tanamkan istilahnya – Menerawang dalam alam takut aku jadi kurir pembawa kotak-kotak putih kosong berisi kosong sampai alasan cuma harapan menjadi janji untuk kita pijak penyata sumpahnya supaya kita disumpah untuk jadi pasangan tanpa bayaran kepada Tuhan.

Tidur dalam dakap tanganmu
Aku meletih dan lena
Dan masih belum terjaga
Tanpa mimpi


PERNAH LIHAT ANGIN?

Angin itu seru
kekhuatiran yang kelabu
lemas dalam payah mengerti
tentang mimpi
lalu ngomong tentang cinta asli
ia membawa rindu

Angin itu petah
bahasa yang teramat indah
tingginya bukan calang langit
tak bisa dikait
toh masih perit
menahan sakit debarnya.
Nah, Jamri masih ngelamun
tentang cinta
na na na

8 Comments:

At 3:08 PM, Blogger jamrihusen said...

aku tulis puisi adalah utk melepaskan emosi. kalau masa aku remaja dulu yang selalu marah-marah, aku suka tulis puisi yang kejam dan keras dan kasar. (tak dapatlah aku siarkan puisi-puisi kt blog ni takut menjatuhkan reputasi aku sendiri, ha ha). tapi sekarang bila aku emosi aku terganggu samaada sebab, perang, pembunuhan, masalah keewangan, kebodohan manusia dll aku akan tulis puisi cinta. the bottom line is "walaupun aku tulis puisi cinta sebenarnya mungkin masa tu aku tengah bengang sebab tak dapat gaji lagi ke, hapa ke, tak puas hati dengan bush ke dll.

 
At 3:12 PM, Blogger jamrihusen said...

bila aku tulis puisi aku rasa lebih tenang sebab aku dapat luahkan perasaan. kepada korang yang baca puisi aku, aku ucapkan terima kasih bebanyak kerana sudi mendengar luahan aku. Aku akan kenang jasa korang ni. terima kasih bebanyak.korang adalah penyumbang besar atas ketenangan hidup aku. terima kasih.

 
At 3:18 PM, Blogger jamrihusen said...

ah lagi satu bulan ni bulan rejab.
ada satu hadis nabi lbih kurang gini le:
"satu hari nabi(saw) lalu kat kubur ngan sahabat2. tetiba rasul kesayangan kita tu menangis. sahabat tanya mengapa? kata baginda orang dlm kubur tu tengah teruk kena siksa. alangkah baiknya kalau diaorang puasa sehari dalam bulan rejab. sahabat tanya "sehari je ke?"
lepas tu nabi cakap(aku dah lupa)tapi bermakna memang sehari je.

sesapa ada sepenuhnya maksud hadis diatas boleh tolong bagi tak?

 
At 9:23 AM, Blogger Bocah Chomell said...

Thanks coz visiting my blogs. Best lah ur sajak. :)

 
At 6:15 PM, Blogger jamrihusen said...

Thanks coz visiting my blogs too iszewa..... nama awak ni?...

 
At 12:12 PM, Anonymous Anonymous said...

This is very interesting site... parlin dental insurance 1st bulk email direct sender 2002 angel e-mail address directory dental plans Hiking reviews Hampton leather executive chair Callcenter mitarbeiter workshop vorschlge fr motto

 
At 1:35 AM, Anonymous Anonymous said...

Best regards from NY! Ultram narcotic find country floatie stationery outlook expres 5 middle east cheap rates calls http://www.domain-registration-1.info cheap telephone calls from uk to usa The development of acne + propionibacterium msn broadband internet after oxycontin cheap international phone calls to south africa Bontril on cod Katja kassin blowjob Long distance international calling cheap

 
At 9:06 AM, Anonymous Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »

 

Post a Comment

<< Home